Verschillen tussen Noord- en Zuid-Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Bastiaan Langeveld - WaarBenJij.nu Verschillen tussen Noord- en Zuid-Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Bastiaan Langeveld - WaarBenJij.nu

Verschillen tussen Noord- en Zuid-Vietnam

Door: Bastiaan

Blijf op de hoogte en volg Bastiaan

19 Januari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Beste familie en vrienden,

Op de 15e hebben wij onze reis aanvaard van Hoi An naar Saigon, de grootste stad van het zuiden. Deze reis duurt 23 uur, dus na lang wikken-en-wegen hebben wij besloten even een nachtje in Nha Trang door te brengen. Nha Trang is het Ibiza van Vietnam en wordt groots aangeraden in de Lonely Planet, maar we waren niet bijster geїnteresseerd. We hadden reeds wat negatieve verhalen gehoord en dit bleek naadloos te kloppen. In Nha Trang zie je alleen maar Russen en wat betreft party viel het ook een beetje tegen. Ze hebben wel een fantastisch mooi strand met ligbedden voor een euro per dag, dus lekker twee dagen op het strand gechilld met de Australische meiden. Ze waren erg verdrietig om afscheid van ons te nemen wat wij ons in al onze bescheidenheid goed konden voorstellen!

Met een zeer comfortabel nachtbusje met wifi zijn we verder gereisd naar Saigon. De wereld die we in Saigon aantroffen is toch wel een wereld van verschil met Hanoi in Noord-Vietnam. De geschiedenis is als volgt: Vietnam is na de Franse bezetting in 1954 opgesplitst in Noord- en Zuid-Vietnam. Noord-Vietnam had een communistisch systeem en werd gesteund door o.a. de Sovjetunie. Zuid-Vietnam werd geregeerd door een marionettenregering gesteund door de VS. De VS hebben praktisch oorlog gevoerd in Vietnam van 1955 tot 1975 om daarna het land in allerijl te verlaten. Hierna heeft Noord-Vietnam het zuiden rap overlopen en is het land herenigd.

Met deze geschiedenisles in een notendop in het achterhoofd zien we de verschillen tussen noord en zuid aanmerkelijk. Hanoi is een stad met veel laagbouw, weinig reclame van westerse bedrijven en geen swingend nachtleven. Saigon is een westerse stad met veel neon, restaurants van allerlei verschillende keukens en een uitgebreid uitgaansleven. In Saigon zie je ook de nadelen die een dergelijke stad met zich meebrengt. Je wordt ‘s avonds op een terras gerust 25 keer lastig gevallen om dingen te kopen en er zijn meer zwervers en meer prostitutie. Saigon is ‘s avonds wel veel leuker, maar de schrijnende onderkant van de maatschappij in een kapitalistische staat met weinig sociaal vangnet zijn ook duidelijker zichtbaar.

De dag van aankomst zijn we vroeg naar het oorlogsmuseum geweest. In dit confronterende museum wordt duidelijk dat de Amerikanen niet al te fris hebben huisgehouden in dit land. Het verhaal wordt erg eenzijdig belicht, dus de Amerikaanse kant zie je niet. Echter de gevolgen van Agent Orange en napalm liegen er niet om.

Vandaag hebben we een bezoekje aan de Cu Chi-tunnels gebracht vlakbij Saigon. Dit tunnelsysteem is door de Vietcong gebruikt gedurende de Vietnamoorlog om een guerilla-oorlog te voeren tegen de VS. De boobytraps die de Vietcong gebruikten zijn luguber en het tunnelsysteem is indrukwekkend. We mochten zelf 200 m door de claustrofobische tunnel kruipen 5-6 m onder de grond wat een behoorlijk angstige ervaring was (foto’s op Facebook Bastiaan).

Via het hotel hebben we een 3-daagse trip door de Mekong-delta in het zuiden van Vietnam geboekt, dus we gaan weer even een tijdje offline. Vanuit de Mekong-delta zullen we direct de Cambodjaanse grens gaan passeren, waarna we in Cambodja op waarbenjij.nu een nieuw vlaggetje aan onze blog gaan toevoegen.

Wij houden u op de hoogte!

Groeten,

Bastiaan en Bart

• 19 Januari 2014 - 15:23

Charlotte:

Hee bassie

Heerlijk die geschiedenis zowel mijn vwo als havo examen geschiedenis ging over dit onderwerp.
    Wel bijzonder om te horen hoe dat land er nu aan toe Is.

• 20 Januari 2014 - 06:04

Marcella:

Ha Bart en Bastiaan,

mooi een stukje cultuur ..... ben ooit een keer naar miss saigon geweest

als je jullie verhaal leest dan zit je er even midden in....maar daarna gaat gewoon weer de wekker thuis.

Goede reis naar Mekong-delta en tot horens maar weer

lieve groeten

• 20 Januari 2014 - 10:19

Floris Wakka:

Bedankt voor het delen. Serieus. :D.

• 22 Januari 2014 - 11:00

Ronald:

Hij gaat lekker zeg. Alleen maar mooie verhalen dus ik neem aan dat de één nooit rechtsaf wil en de ander linksaf? Dat is maar goed ook met Bassie want die zou Bart laten staan!

Het zaalvoetbaldteam heeft met 6-2 op de broek gehad deze week. Sinds Bassie weg is alleen maar verloren. Maar ook 100% minder rode kaarten.

Have fun guys.

• 24 Januari 2014 - 16:28

Joop:

Good Fellows.

Still going strong.Belast jullie niet teveel.Ook rusten.
    Opa joop.

• 24 Januari 2014 - 19:22

Sjaak En Marian:

Ook wij volgen met veel belangstelling jullie reisverslagen. Prachtige verhalen.
    Nog heel veel plezier samen.
    groetjes Sjaak & Marian