Hong Kong en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Bastiaan Langeveld - WaarBenJij.nu Hong Kong en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Bastiaan Langeveld - WaarBenJij.nu

Hong Kong en Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Bastiaan

04 Januari 2014 | Vietnam, Hanoi

Beste familie en vrienden,

Sinds gisteravond verblijven wij in Hanoi, dit heeft nogal wat voeten in de aarde gehad maar de komende 2-3 weken is Vietnam onze plek.

Op oudjaarsavond wilden wij graag de vuurwerkshow zien die aan één kant van de rivier wordt afgestoken. We zijn hiervoor in de ochtend met een ferry de rivier overgestoken om het spektakel van de andere kant op zijn best te kunnen aanschouwen. We gingen ervanuit dat in een stad met 7 miljoen inwoners het nog weleens druk kon worden, dus het was zaak vroeg aanwezig te zijn. Na een tijdje rondstiefelen in het elitaire Kowloon al vroeg gaan eten, zodat wij om 19.30 uur langs de wal konden staan. We waren 4,5 uur van tevoren zeker niet de eerste, maar een paar rijen naar achter zouden we een prima zicht hebben. En dan begint het wachten… zitten, staan, weer zitten en steeds flauwere grappen. Achter ons stroomde de kade snel vol tot het zwart zag van de mensen. Uiteraard ga je niet naar het toilet, want dan geef je je plek op (dus een klein biertje was er ook niet bij…). Gelukkig barstte om 0.00 uur de show los en het was werkelijk de moeite waard. We konden ook eindelijk onze meegebrachte blikken pils openen om te toasten op het nieuwe jaar.

Na een klein vervolg op de show in het uitgaansdistrict van Hong Kong kwamen we uiteindelijk thuis toen de zon alweer bovenaan de hemel stond. Nog even een paar uurtjes slapen, want we moesten 11.30 uur uitchecken. De daaropvolgende rit naar het vliegveld was ‘Highway to Hell’ en werkelijk de ergste rit uit mijn leven. Toen we daarna met een met twee groene gezichten aan de incheckbalie stonden bleken we een dingetje over het hoofd te hebben gezien… Onze visums voor Vietnam gingen pas 3 januari in, dus de vlucht ging aan onze neus voorbij! Echter wilden ze onze tickets gratis overboeken van 1 naar 3 januari, lucky us.

De extra dag in Hong Kong hebben we gebruikt voor de beklimming van Dragon’s Back, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de baai van Hong Kong. Deze berg bleek een behoorlijke inspanning te zijn, maar het uitzicht was fantastisch. Ook ontmoetten we een druk Hong Kongertje met een hondje die op zijn achterpootjes kon lopen en nog veel meer kunstjes, erg gelachen.

Op 3 januari zijn we alsnog naar Hanoi gevlogen om uit te stappen in een compleet andere wereld. Geen hoogbouw, miljoenen motorfietsen en eten/drinken op straat voor spotprijzen. De volgende dag hebben we lekker cultureel gedaan door twee musea te bezoeken en een tempel midden in de stad. Het leven hier is lekker chaotisch met weinig verkeersregels en nog veel meer motorfietsen. Iedereen eet lekker op straat op kleine stoeltjes en het voedsel smaakt verrukkelijk.

Via het hostel hebben we voor de komende 3 dagen alvast een trip geboekt naar één van de verwachte hoogtepunten: Ha Long Bay. We reizen morgenochtend vroeg met een bus ernaartoe en stappen dan op een boot waarop we zullen overnachten (en waarschijnlijk karaoken :P). De volgende nacht slapen we in een bungalow op paaltjes in de zee en ook gaan we nog kajakken en een berg beklimmen. Kortom: dit moet echt geweldig worden. We hebben allebei net voor vertrek een nieuwe zwembroek gekocht, dus welke temperatuur dan ook: wij gaan zwemmen in de azuurblauwe zee!

Groeten,

Bastiaan en Bart

• 04 Januari 2014 - 14:01

Charlotte:

Ik had graag meer detaills willen zien(lezen) over de ergste rit van je leven...

• 04 Januari 2014 - 16:55

Leo Coenders:

Hallo mannen, volgens mij hebben jullie het helemaal voor elkaar daar. Heb ook de foto's op Facebook gezien. Fantastisch. Mooi geschreven stukje weer. Ik ben óók wel benieuwd naar de details van de "highway to hell" en jullie ervaringen tav de cultuurschok. Misschien volgende keer ook iets over de bijzondere ontmoetingen schrijven! Veel suc6 verder en we horen nog wel of jullie de blits hebben kunnen maken in de karaoke bar. ;-)